dijous, 10 d’abril del 2014

Dues formes d'amor


Una mirada al film de Krzysztof Kieslowski, No estimaràs.



     La ciència sempre serà una recerca, mai un descobriment real. És un viatge, mai una arribada.
                                                                                                                              Karl  Popper

  

Fotografia d'Izis Bidermanas
  L'amor és també això. Una recerca. Un coneixement que no s'acaba mai. Un dubte, immens si es viu en solitud i, fins i tot, una angoixa que conviu amb una mena de plaer estrany. L'amor, com tot coneixement, és un procés on hi ha un intercanvi d'experiències i de sentiments diversos i que porta a un procés de transformació personal entre les persones implicades. Un fenomen pertorbador, de múltiples matisos. I els seus límits no sabem on són; com les aigües d'un riu, també conté una perpètua renovació. Com va escriure Pascal , l'amor no té edat, sempre està naixent.

  Què passa quan un amor romàntic i idealista entra en contacte amb un altre tipus d'amor més terrenal i físic? Quan un de més pur, si se'm permet dir-ho d'aquesta manera, es barreja amb una altre d'una realitat més impura, més fosca, què en resulta de tot plegat? Aquest és el tema principal del film No estimaràs, de K.Kieslowski, que forma part de Decàleg, obra concebuda inicialment per a televisió.  Fou produïda a finals de la dècada dels 80, uns anys abans que La doble vida de Verònica i Tres colors: blau, blanc i vermell, unes de les obres del director polonès més seductores del cinema europeu contemporani.

  Tomek (Olaf Lubaszenko) s'enamora d'una forma obsessiva de la seva veïna, Marga (Grazyna Szapolowska), que viu en un edifici situat al davant i a qui espia mitjançant un telescopi. Això li dóna un sentit a la seva existència. Però és un amor impossible. Com tota forma extrema d'idealisme, en aquest cas una variació de l'amor platònic, està condemnat al fracàs. Però no se'l pot deixar fàcilment. Tanmateix, la realitat és una altra. 
  La pura contemplació de la persona estimada comporta moments de dolor. L'amor tal com ella el viu consisteix en una sèrie d'encontres a l'atzar amb diversos homes. Quan el sexe hi apareix, el noi abaixa el cap. Sofreix massa. En un altre moment, quan la veu plorar, probablement per algun desengany amorós, Tomek es talla amb unes tisores. Vol compartir el seu dolor. Aquest amor idealista, absolut, el porta a un carreró sense sortida. No pot ser sa. En la realitat no hi té cabuda. Tomek haurà de passar per un procés d'aprenentatge on viurà l'experiència d'un amor que no és correspost i també patirà alguns episodis d'humiliació. Això el condueix a la desesperació, fins i tot a les portes de la mort. 

  També ella experimentarà una transformació personal, però en un sentit invers. El seu amor derivarà cap a una vessant més espiritual, a un nivell de compassió que fins llavors no havia conegut. Se sentirà commoguda per l'amor que li aporta el noi. Un amor ple d'afecte i de sacrifici. Segurament no naixerà un amor físic entre ells dos, però això potser no importa tant. Ha nascut, això sí, una solidaritat, una amistat que només es pot basar en la sinceritat. I en aquest procés també han trobat la llibertat. El coneixement de l'altre els ha transformat i alhora aquest canvi ha fet sortir dins seu aspectes que ignoraven. 
  
  Finalment serà Marga la que espiarà Tomek amb uns prismàtics a l'espera que torni de l'hospital. Aquest amor ha consistit en compartir part del seu ésser; han trobat un espai en què, gràcies a això, han pogut deixar les seves solituds. Un racó tan allunyat de l'enamorament idealista com de la seva reducció al sexe. La vida potser consisteix en saber moure's en unes aigües ara més tranquil-les, ara més pertorbadores, en un marc idíl-lic de bellesa inhòspita, més complex del que podem imaginar.

      
         No es pot contemplar sense actuar ni actuar sense contemplar.

                                                                                                    Giordano  Bruno


Bibliografia:

Azul, Blanco, RojoKieslowski en busca de la libertad y el amorJulio Rodríguez Chico.  Ediciones Internacionales Universitarias.

Krzysztof Kieslowski.  Serafino Murri.  Ediciones Mensajero. 



 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada